R-02 (SAR)

Op deze foto berust een auteursrecht - fotocode: A6
Op deze foto berust een auteursrecht - fotocode: A6
Op deze foto berust een auteursrecht - fotocode: A6
Op deze foto berust een auteursrecht - fotocode: A6

Informatie

Automerk: Agusta
Autotype: AB412
Soort voertuig: Ambulancehelikopter | traumahelikopter | SAR
Bouwjaar: 1993
Provincie: Friesland
Dienst en standplaats: Overig | Ministerie van Defensie, Leeuwarden
Datum indienst: 1994
Datum uitdienst: 2014
Roepnummer: R-02 SAR

Opmerkingen

Deze Agusta Bell (AB) 412 Special Performance (SP), kortweg AB-412 SP werd als SAR-helikopter, (Search And Rescue, oftewel reddingsoperaties), gebruikt door het 303 Search and Rescue Squadron van de Koninklijke Luchtmacht, waar dit type vanaf 1994 de Alouette helikopters zou vervangen. Het squadron beschikte over drie gele helikopters, die gestationeerd waren op de Vliegbasis Leeuwarden en waarvan er 1 overdag vaak stond op Vlieland Heliport. Op 1 januari 2015 werden de helikopters teruggetrokken en het 303sqn werd opgeheven. De helikopters zijn daarna verkocht aan Peru.

In de jaren dat het 303 SAR Squadron actief was verrichtte zij met deze AB-412 SP helikopters in veel gevallen ook het ziekentransport vanaf de Waddeneilanden (uitgezonderd Texel), meestal naar het ziekenhuis in Leeuwarden of Groningen.

De SAR-eenheid werd in maart 1959 opgericht op vliegbasis Ypenburg als opsporings- en reddingseenheid voor militaire vliegers uit zee. Enige tijd later gingen zij ook reddingen en zoekacties op zee en land uitvoeren (SAR) uitvoeren voor de Nederlandse Kustwacht, dus ook een civiele taak. In de jaren zeventig kwam langzamerhand ook het patiëntenvervoer van en naar de Waddeneilanden erbij (toen nog met Alouette heli’s). In totaal vlogen de helikopters van het 303 squadron en het toenmalige SAR-squadron bijna 5.500 levensreddende en spoedeisende vluchten. De drie AB-412 helikopters zijn in 2014 meer dan 230 keer ingezet.

Het patiëntenvervoer vanaf de Waddeneilanden kwam destijds bij Defensie omdat hiervoor zonder meerkosten de restcapaciteit van de AB-412 SAR-helikopters kon worden gebruikt. Met het afscheid van de AB-412 is er geen restcapaciteit meer. Defensie bleef deze taak echter wel doen tot er een alternatief zou zijn gevonden en dat heeft nog enige tijd gekost. Tot die tijd werden voor het patiëntenvervoer vanaf de Wadden twee Cougar-transporthelikopters van 300 Squadron hiervoor ingezet vanaf vliegbasis Leeuwarden. Defensie garandeert zo het patiëntenvervoer voor de Friese Waddeneilanden tot een andere partij deze taak overneemt. Uiteindelijk kwam deze taak bij de RAV Fryslan te liggen die hiervoor een overeenkomst afsloot met de ANWB MAA en eind 2016 hiermee van start ging.

Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) nam reeds vanaf 1 januari 2015 de SAR-taken van de AB-412 over. Het gaat om het opsporen en redden van drenkelingen en evacuaties van schepen en boorplatformen op de Noordzee.