PH-RVD

op deze foto berust een auteursrecht - fotocode A4 op deze foto berust een auteursrecht - fotocode A4 op deze foto berust een auteursrecht - fotocode A4 op deze foto berust een auteursrecht - fotocode A4

Informatie

Automerk: McDonnel-Douglas
Autotype: MD-902
Soort voertuig: Ambulancehelikopter | traumahelikopter | SAR
Bouwjaar: 2000
Provincie: Gelderland
Dienst en standplaats: Lelystad | ANWB Medical Air Assistance (MAA), UMC St. Radboud - Nijmegen.Nijmegen | Volkel
Datum indienst: 03-2001
Datum uitdienst: 10-2003
Roepnummer: Lifeliner 3 | LL03

Opmerkingen

Technische gegevens:

  • Merk en Type: Mc Donell Douglas MD-902 Explorer Rotorcraft
  • Serienummer: C/N 900-00079
  • Motor:               2 Turbo-shaft engines Pratt & Whitney Canada PW206E
  • Zitplaatsen:      4

Historie PH-RVD:

  • 2001-2003 | Schreiner Airways als Lifeliner 03 voor ANWB MAA
  • 2003-2004 | Schreiner Airways Noordzee activiteiten
  • 2004-2010 | Geexporteerd naar Engeland. Registratienr: G-NAA
  • 2010-2020 | Essex Air Ambulance met registratie: G-EHAA

 

De PH-RVD was eigendom van Schreiner Airways en vloog in de periode 2001 t/m oktober 2003 als Lifeliner 3 met standplaats Nijmegen en Volkel voor de ANWB MAA.

In Nijmegen stond deze eerst ‘s avonds en ‘s nachts gestald in een loods bij een private helihaven aan de Scheepvaartweg. Aanvankelijk overdag stond deze heli paraat op het dak van het Radboudziekenhuis in Nijmegen. In die periode werd alleen overdag bij daglicht gevlogen, tot uiterlijk 19.30 uur.

Vanwege geluidsoverlast en een grootscheepse verbouwing van het Nijmeegse ziekenhuis verhuisde de heli vervolgens tijdelijk naar Vliegbasis Volkel.

In 2003 won ANWB/MAA de nieuwe aanbesteding voor de standplaats Groningen. Daarmee werd er met de toestellen geschoven en kwam de PH-SHF als Lifeliner 3 op Volkel te staan en werd de PH-RVD voor andere doeleinden ingezet door Schreiner Airways, welke veel werkzaamheden verrichtte boven de Noordzee. In 2004 is de heli geëxporteerd naar Engeland.

Toen de ANWB voor 2005 ook de aanbesteding voor de regio Nijmegen won, werd de Vliegbasis Volkel de definitieve standplaats.