PH-NZY

Op deze foto berust een auteursrecht. - Foto code A6 Op deze foto berust een auteursrecht . - Foto code A2 . Op deze foto berust een auteursrecht . - Foto code A2. Op deze foto berust een auteursrecht . - Foto code A6. Op deze foto berust een auteursrecht . - Foto code A6.

Informatie

Automerk: Bolkow
Autotype: BO-105C
Soort voertuig: Ambulancehelikopter | traumahelikopter | SAR
Bouwjaar: 1975
Provincie: Noord-Holland
Dienst en standplaats: Lelystad | ANWB Medical Air Assistance (MAA), Amsterdam VUmc
Datum indienst: 05-1995
Datum uitdienst: 11-1996
Roepnummer: Lifeliner 1

Opmerkingen

Vanaf 1 mei 1995 vloog de traumahelikopter door het Nederlandse luchtruim. De Lifeliner 01 begon als eerste heli vanaf het VU medisch centrum (VUmc) in Amsterdam. Dit gebeurde met deze PH-NZY en is dus de eerste Traumaheli in ons land! Het was een begin van een tijdperk dat een verpleegkundige en een trauma-arts naar de patiënt wordt gebracht en tevens de start van Medical Air Assistance (MAA). De Traumaheli Lifeliner 01 is vooral actief in de regio’s Noord-Holland, Noord-Utrecht en Flevoland.

Om ook een reserveheli als backup te hebben nam de ANWB van de KLM een tweede heli in gebruik en dat was de PH-NZX.

Beide helikopters waren van de KLM ERA en waren beide in KLM kleuren gespoten. De eerste maanden hebben deze heli’s in de KLM kleuren ook dienst gedaan als traumaheli. Kort daarop zijn ze in de gele kleur gespoten met de ANWB logo’s.

Technische gegevens:

  • Merk:               Bölkow  – Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB)
  • Type:                MBB BO-105CBS-4
  • Serienummer: C/N S-702 (bouwjaar: 1985)
  • Type aandr.:    Rotorcraft
  • Motor type:     Turbo-shaft
  • Motor:              2 x Allison 250-C20B

Bijzonderheden:

  • Deze twee helikopters waren voor de start op proef en in 1996 worden deze al vervangen voor de PH-KHD als Lifeliner 01 en als reserve de PH-KHE. Vanaf 1 augustus 1997 zou er echter een tweede traumahelikopter bij komen. Op Rotterdam airport werd de Lifeliner 02 geboren. Deze heli zal in de regio’s Zeeland, Zuid-Holland, West-Noord-Brabant en Zuidwest-Utrecht actief zijn. De PH-KHE zou vanaf dat moment verder gaan als Lifeliner 02.

Historie PH-NZY:

  • 1985-1985 | Duitsland testvluchten als D-HDVP
  • 1986-1993 | naar USA als N958MB
  • 1993-1995 | KLM Helikopters met registratie PH-NZY  (KLM/ERA)  (2 juli 1993)
  • 1995-1996 | ANWB Medical Air Assistance (tot november 1996)
  • 1996-20?? | Erickson USA als N153EH