Opmerkingen
Vanaf 1 mei 1995 vloog de traumahelikopter door het Nederlandse luchtruim. De Lifeliner 01 begon als eerste heli vanaf het VU medisch centrum (VUmc) in Amsterdam. Dit gebeurde met de PH-NZY. Het was een begin van een tijdperk dat een verpleegkundige en een trauma-arts naar de patiënt wordt gebracht en tevens de start van Medical Air Assistance (MAA). De Traumaheli Lifeliner 01 is vooral actief in de regio’s Noord-Holland, Noord-Utrecht en Flevoland.
Om ook een reserveheli als backup te hebben nam de ANWB van de KLM een tweede heli in gebruik en dat was deze PH-NZX. De heli werd hiervoor van de blauw/witte KLM kleuren naar het geel overgespoten. Heel kort is deze heli nog in KLM kleuren in de eerste maanden ingezet.
Technische gegevens:
- Merk: Bölkow – Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB)
- Type: MBB BO-105CBS-4
- Serienummer: C/N S-703 (bouwjaar: 1985)
- Type aandr.: Rotorcraft
- Motor type: Turbo-shaft
- Motor: 2 x Allison 250-C20B
Bijzonderheden:
- Deze twee helikopters waren voor de start op proef en in 1996 worden deze al vervangen voor de PH-KHD als Lifeliner 01 en als reserve de PH-KHE. Vanaf 1 augustus 1997 zou er echter een tweede traumahelikopter bij komen. Op Rotterdam airport werd de Lifeliner 02 geboren. Deze heli zal in de regio’s Zeeland, Zuid-Holland, West-Noord-Brabant en Zuidwest-Utrecht actief zijn. De PH-KHE zou vanaf dat moment verder gaan als Lifeliner 02.
Historie PH-NZX:
- 1985-1985 | Duitsland testvluchten als D-HDVQ
- 1986-1990 | naar USA als N962MB
- 1990-1993 | ERA Helicopters USA – registriatienr: N148EH
- 1993-1995 | KLM Helikopters met registratie PH-NZX (KLM/ERA)
- 1995-1996 | ANWB Medical Air Assistance (tot november 1996)
- 1996-2003 | Onbekend
- 2003-2012 | Acacian Ambulance Service (Registratie: N911RJ) at Lafayette LA