72-NXT-4

Op deze foto berust een auteursrecht - foto K. Sinke

Informatie

Automerk: Volvo
Autotype: XC 40 / XC 60 / XC 90
Soort voertuig: Rampenbestrijding | coördinatie
Carrosseriebouwer: Visser | Leeuwarden
Bouwjaar: 2011
Provincie: Noord-Holland
Dienst en standplaats: Regio 13 – Amsterdam-Amstelland | Ambulance Amsterdam #

Opmerkingen

Volvo XC 60.

Historie voertuig:

  • huisartsenpost Zwolle / RAV ijsselland
  • RAV Amsterdam-Amstelland SORT-team

S.O.R.T. van Ambulance Amsterdam maakt het verschil

Bij Ambulance Amsterdam is het Special Operations Respons Team (S.O.R.T.) in ontwikkeling. Een getraind en goed georganiseerd team dat na oproep, vooral in de eerste fase, van een grote calamiteit acteert. Het S.O.R.T. wil op drie gebieden gespecialiseerde respons geven; Grootschalige Geneeskundige Bijstand (GGB), Terrorisme Gevolg Bestrijding (TGB) en Evenementen. Team Hoofddorp van Ambulance Amsterdam Kennemerland is middels het Hazard Area Respons Team (H.A.R.T.), onder verantwoordelijkheid van S.O.R.T., al actief op het vierde gebied; CBRNe-incidenten. GGB, TGB, Evenementen en CBRNe. Ambulance Amsterdam is voorbereid op de opvang van incidenten waar ze reëel mee geconfronteerd kunnen worden. ‘Dat is onze verantwoordelijkheid en de maatschappij vraagt daarom.’, aldus Jaap Frank Ponstein, Directeur Operatie bij Ambulance Amsterdam.

 

S.O.R.T. – Special Operations Respons Team

Het S.O.R.T. is nu in de projectfase en zal in de toekomst uitgroeien tot een gespecialiseerd multi-inzetbaar bovenregionaal team. Ruud van Bodegraven en Simon Visser, beiden teammanager bij Ambulance Amsterdam, staan aan de basis van dit speciale team. Van Bodegraven: ‘Het team alarmeert op afroep bij code 30, maar kan ook preventief ingezet worden.’ ‘We zijn een team met meer materiaal, meer opleiding, de taken zijn verdeeld en we zijn gewend om met elkaar te werken. We wachten niet op code 30, maar kunnen ook stand-by staan. Als wij uitrukken willen we het verschil maken’, aldus Visser.

bron: website spoedzorgnet.nl