B-21473

Op deze foto berust een auteursrecht. Foto code A6.

Informatie

Automerk: Cadillac
Autotype: Series 341
Soort voertuig: Ambulance
Carrosseriebouwer: Onbekend
Bouwjaar: 1931
Provincie: Friesland
Dienst en standplaats: Leeuwarden | de Vrij, Leeuwarden Huizum

Opmerkingen

Cadillac Series 341-B, 12 cilinder motor.

De Cadillac voor Jannie

Jannie was de oudste dochter van Willem De Vrij en Doetje Bijlsma. Jannie kreeg rond 1935 een ernstige buikaandoening als gevolg van vermoedelijk een leveraandoening met ascites (buikvocht) en moest regelmatig naar het Diakonessenhuis in Leeuwarden worden vervoerd. De N.V. “R.A.M.I.” (RijwielAutomobiel-Motor-Import) voorheen de Firma C. Nauta & Co was de toenmalige ziekenvervoerder in Leeuwarden. Jannie had onderweg veel geleden en Willem De Vrij was dus niet tevreden over dit vervoer in een Spijker uit 1917. In 1935 kwam een vertegenwoordiger van de Utrechtse auto-importeur K. Landeweer met een Cadillac-ambulance Series 353 uit 1931 naar Leeuwarden, omdat de N.V. “R.A.M.I.” interesse had voor deze auto. De firma K. Landeweer was in Utrecht gevestigd aan de Biltstraat en was destijds importeur van Cadillac en LaSalle in Nederland. Zij leverden in die jaren aan meerdere (gemeentelijke) ziekenvervoerbedrijven Cadillac-chassis voor de opbouw van ziekenwagens. De auto werd voor de nacht gestald bij De Vrij aan de Ruysdaelstraat 8 in Huizum (Leeuwarden). Willem was direct helemaal gek van deze prachtige auto al was het alleen maar om zijn dochter mee naar het ziekenhuis te kunnen vervoeren. En zo kreeg niet de N.V. “R.A.M.I.”, maar De Vrij de Cadillac in de garage en begon Ziekenvervoer De Vrij in Leeuwarden.

Schietpartij in Huizum

De Vrij had de auto nog maar een paar dagen in zijn bezit toen er een schietpartij was in Huizum. De gewonden werden afgevoerd met de Cadillac naar het Diakonessenhuis. Daar ontving de chirurg H.L. Straat dit kapitale vervoermiddel en was diep onder de indruk. Voortaan mocht alleen De Vrij nog voor het Diakonessenhuis rijden (foto 4)! De N.V. “R.A.M.I.” zet het ziekenvervoer met twee ziekenauto’s voort, maar vertoont geen groei meer in het aantal gereden kilometers voor Het Groene Kruis. Vermoedelijk in 1941 staakt de N.V. “R.A.M.I.” het liggend ziekenvervoer wegens benzineschaarste.

Droevig einde voor eerste Cadillac

De eerste ziekenwagen was dus een Cadillac Series 353 uit 1931 met een in die dagen meer voorkomende carrosserie. Ook Bink uit Den Haag en Van Nieuwkoop uit Oegstgeest hadden bijvoorbeeld een overeenkomstige Cadillac met een overeenkomstige carrosserie. Boven de voorruit zat een verlicht groen kruis dat later werd vervangen door een rood kruis met daarin het groene kruis. Hiermee werd aangegeven, dat de ziekenwagen als ziekenwagen goedgekeurd was voor het vervoer van zieken en gewonden door het Provinciale Groene Kruis en later door het Nederlandse Rode Kruis. Het kenteken B-21473 werd op 24 juli 1935 op naam van Willem De Vrij afgegeven. Deze Cadillac werd in september 1944 gevorderd door de Duitsers en naar het Kamp Vught afgevoerd. Na de oorlog werd hij aldaar volledig verwoest in een sloot teruggevonden, maar door Willem en een chauffeur achtergelaten als onherstelbaar.