Rijssen | Ambulancedienst
Rijssen 1947-1975
Hoewel de afdeling Rijssen van het Nederlandse Rode Kruis in 1944 is opgericht, zijn er geen aanwijzingen dat men aan ziekenvervoer deed. Dat was een taak van de garage van de Gebroeders Baan die hiervoor twee wagens in dienst had. Pas in 1947 komt er een nieuwe ambulance: de firma Ter Horst, fabrikant van jute, die zorgt voor een belangrijk deel van de werkgelegenheid in Rijssen, schenkt een grote bestelwagen in bruikleen die wordt omgebouwd voor ziekenvervoer. De firma bedingt wel voorrang voor haar werknemers! Begin jaren vijftig gaat het eigen ziekenfonds van de firma over naar het ziekenfonds Almelo en Omstreken. Men besluit op dat moment de ambulance te schenken aan het Groene Kruis. Toch blijft garage Baan de spin in het web: de twee broers Gerrit en Mannes wisselen de diensten af. Soms doen zij een beroep op de dochters van Mannes die ook een EHBO-diploma hebben. Dag en nacht staat de familie klaar.
In 1967 wordt er wederom een nieuwe ambulance geschonken door de firma Ter Horst en dit is een Mercedes W110, die de omgebouwde bestelwagen vervangt. De gemeente wil niet achterblijven en besluit ook tot aanschaf van een voertuig, maar dan een wat grotere speciale ongevallenambulance die dan aan de gebroeders Baan in beheer wordt gegeven en die in 1968 wordt geleverd. Het is een Peugeot J7: een ruime wagen, zij het iets minder snel dan de Mercedes.
Mannes Baan wordt in 1972 benoemd tot ereburger van Rijssen als blijk van dank voor zijn dan 35-jarig jubileum als ziekenvervoerder. In dezelfde periode komt er een Opel ambulance.
Rijssen 1975-1998
Mannes Baan, man van het eerste ziekenvervoersuur in Rijssen, zit in 1977 veertig jaar in het vak. Voor hem een mooi moment om er een punt achter te zetten: hij draagt het ziekenvervoer over aan zijn zoon Henk Baan. Inmiddels is de opzet van de dienst gewijzigd onder invloed van de wettelijke bepalingen. Er worden drie chauffeurs aangesteld zodat er een rooster gemaakt kan worden. Voorts doet Baan moeite om bekwaam personeel naast de patiënt te zetten: eind jaren zeventig wordt dit toevertrouwd aan een verpleegster en een oud-doktersassistente.
Met de komst van de vergunning die in 1978 aan het Groene Kruis wordt verleend, stellen Baan en het Groene Kruis op 3 februari dat jaar een overeenkomst op waarin de organisatie van het ziekenvervoer te Rijssen is vastgelegd. Het Groene Kruis zorgt voor de auto, stelt het tarief vast en betaalt het onderhoud van de auto. Baan levert personeel en betaalt de benzine. In 1980 draagt de gemeente de Peugeot J7 – speciaal bedoeld voor ongevallen – over aan het bestuur van het Groene Kruis. Feitelijk is deze wagen, met als bijnaam de Bereboot (naar een bekend kinderprogramma op televisie), al vanaf de komst eind jaren zestig bij Baan ondergebracht. Waarschijnlijk doet ze dienst als reserve-ambulance tot in 1983 een nieuwe Chevrolet Van gekocht wordt. Deze is uitgerust met een Unihefbrancard: een speciaal hydraulisch systeem waardoor de brancard onafhankelijk van de auto veert. In 1989 koopt de vereniging opnieuw een Chevrolet Van. Per jaar rijdt de dienst rond de 750 ritten.
In 1990 gaan de kruisverenigingen fuseren en wil men de ambulancetak als onafhankelijke stichting voortzetten. Daartoe wordt op 10 oktober 1991 de Stichting Ambulance Dienst Rijssen en Omstreken opgericht. Deze aanvaardt per 1 januari 1992 om niet alle activa en rechten die betrekking hebben op het ambulancevervoer van de Kruisvereniging Rijssen.
De trein van regionalisering en schaalvergroting gaat ook aan Rijssen niet voorbij. De A.A.D.- Oost wil de dienst graag opnemen en op 1 januari 1998 komt de overname tot stand.