Amsterdam | Dr. C.W.A. Essers, Nederlandsche Autoziekenvervoer Onderneming (NAZO) #
Dr. C.W.A. Essers, Nederlandsche Autoziekenvervoer Onderneming (NAZO), Amsterdam
- (1905) 1907 (juli) – 1957 ( 1 april)
- Vestiging Amsterdam (hoofdzetel):
- 1905: Nieuwe Zijds Voorburgwal 167, Amsterdam; 1906: Fagelstraat 83, Amsterdam; 1912: Roelof Hartstraat 31-35, Amsterdam; 1928: Roelof Hartstraat 22-28, Amsterdam; 1932: 1eJan van der Heijdenstraat 99-103, Amsterdam; 1948: Ruysdaelkade 177-179, Amsterdam.
- Vestiging Leiden (NB hier stond een ziekenrijtuig) 1909 – 19xx (na 1919):
- 1909: Haarlemmerstraat 12, Leiden; 191?: Breestraat 167, Leiden (gedocumenteerd voor 1913-1917); 191?: Galgewater 5, Leiden (gedocumenteerd voor 1915-1919)
- Vestiging Den Haag 1910 – 1931:
- 1910: Kemperstraat 3, Den Haag; 1910 Dennenweg 29a, Den Haag (kantoor); 1929: Groenesteynstraat 13-15.
- Vestiging Utrecht 1911 – 1916:
- 1911: Nieuwe Gracht 68, Utrecht (fa. Schoonhoven/Buitendijk).
- Vestiging Groningen 1911 – 191x:
- 1911: Peperstraat 31, Groningen (Garage Vos).
- Vestiging Arnhem 191x (1913?) – 1917:
- 1913: Koningstraat 62, Arnhem (Houwink, J., fa. M. Loth, Instrumentmaker).
- Vestiging Rotterdam 1916 – 19xx:
- 1916: Van Oldebarneveldtstraat 138, Rotterdam; 1917: Alexanderstraat 74-76, Rotterdam.
In 1905 kocht de scheikundige dr. C.W.A. Essers die een zaak in medische apparatuur voerde, twee rijtuigen om ziekenvervoer mee te doen. In de zomer van 1907 volgde een ziekenauto die op benzine liep. Het bedrijf groeide gestaag en veranderde in 1910 van naam. Ze verwierf contracten met diverse afdelingen van Het Witte Kruis in Noord Holland. Er waren dependances verspreid over het hele land zoals in Leiden, Den Haag, Utrecht, Groningen, Arnhem en Rotterdam. De NAZO werkte daar samen met andere bedrijven. Essers werd door velen als adviseur gevraagd en was onder meer nauw betrokken bij de bouw van ziekenauto’s op Spykerchassis door de firma Trompenburg.
Er rezen grote moeilijkheden tussen Essers en de andere firmanten en uiteindelijk stapte Essers eruit. De filialen buiten de stad waren geen lang leven beschoren, alleen die in Den Haag is vrij lang doorgegaan. In Utrecht was er een contract met de gemeente voor vervoer van ongevalslachtoffers; dit stopte in 1915 toen de GG&GD Utrecht werd opgericht. Er werd ook nog voor de GG&GD Amsterdam gereden. Na ca. 1920 concentreerde de NAZO zich op het ziekenvervoer in de hoofdstad en verhuisde enkele malen. Het bedrijf bleef tijdens de bezetting voortbestaan. Na de oorlog sloeg het de handen ineen met concurrent/collega EPMA. In 1957 werd het bedrijf onderdeel van de vorming van Verenigd Ziekenvervoer Amsterdam (VZA).
Bronnen:
- Gras, Th., Van ‘sieckevoerder’ tot ambulancedienst. De geschiedenis van het ziekenvervoer in de regio Amsterdam en omstreken.Grave, 2004.
- Gras, Th., Dr. Essers, pionier op het gebied van ziekenvervoer.In: CONAM-bulletin8ejrg nr. 2 (mei 1998) 8-13.
Auteur: Thijs Gras.