Opmerkingen
Merk Dürkopp
Type 15/18 pk
Carrosserie: N.V. Autokoetswerk- en Rijtuigfabriek v/h J.C. Dolk, Rotterdam (Mauritsstraat 65-69)
Het kenteken van de Dürkopp is helaas niet bekend.
De eerste afbeelding komt uit ‘De Revue der Sporten 3(1909): 15 (239))’ en de tweede afbeelding (interieur) uit ‘De Auto 6(1909): – (60 – 61)’.
De auto had een lengte van 440 centimeter en een breedte van 175 centimeter en was zeer lang gebouwd, had lange C-veren – voor beter comfort – en stond op zeer zware banden (895 x 135) met afneembare velgen. De patiëntenruimte was 220 centimeter lang en 130 centimeter breed en werd verlicht met vier elektrische lampen, die twee-aan-twee aangestoken konden worden. Een brancard kon op rails in – en uitgenomen worden. Deze rails was gemonteerd op ‘vier kolommetjes, waarin zich veeren’ bevonden. De ziekenauto had de beschikking over een brede en een smalle brancard ‘voor kleinere en grootere personen’, terwijl de smalle bovendien nog verstelbaar was om gebruikt te kunnen worden voor kinderen. De brancard kon vervangen worden door een ziekenstoel ‘voor het vervoer van hoogbejaarden en van zieken, wier toestand een vervoeren in liggende houding niet gedoogt’. Aan de rechter zijkant naast de brancard bevonden zich een paar draaibare fauteuils. De auto was zelfs uitgerust met een ‘privaat’ – een toilet dus – toegedekt met een leren kussen. Een paar kastjes gaven gelegenheid tot berging van medicijnen, verbandmiddelen en … een fles champagne (afbeelding 4)! Het ‘rijtuig’ was grijs geverfd om te voorkomen, dat ‘de zon te veel haar invloed’ zou doen gelden en het in het ‘rijtuig’ te warm zou worden. De achterste zijruiten waren in horizontale stroken zodanig open te klappen, dat het inwaaien van stof werd vermeden. De nieuwe ziekenauto werd gefotografeerd in Het Park, na de Oude Plantage het oudste park van Rotterdam gelegen ten westen van het centrum tussen de Nieuwe Maas, de Parkhaven, de Westzeedijk en het Scheepvaartkwartier aan de voet van de huidige Euromast.