Zaandam | GGD Zaanstreek | DVG Zaanstad | GG&GD #
1919-1928 | GGD Zaandam | Gemeentelijke Geneeskundige Dienst Zaandam
1928-1970 | GG&GD Zaandam | Gemeentelijke Geneeskundige en Gezondheidsdienst
1970-1976 | GGZ Zaanstreek | Geneeskundige Gezondheidsdienst Zaanstreek
1976-1989 | DVG Zaanstad | Dienst Volksgezondheid Zaanstad,
1990-1998 | GGD Zaanstreek, Zaandam
-
1955: Czaar Peterstraat 4, Zaandam (Garage, bij J. de Boer); 1965: Zeemanstraat 43, Zaandam (Garage, bij garage Steemeijer); 1967: Hoogendijk 112, Zaandam (Garage, bij garage Starreveld Pzn.); 1970: Frans Halsstraat 29, Zaandam; 1996: Heijermansstraat 76, Zaandam.
De Zaanse GGD was in 1919 opgericht en al vanaf het begin betrokken bij ziekenvervoer doordat de enige verpleger geregeld werd ingezet om EHBO te verlenen en zo nodig een patiënt bij vervoer te begeleiden. In 1928 bij de invoering van de vernieuwde Besmettelijke ziektewet werd de naam veranderd in GG&GD en werd in de aanschaf van een ziekenwagen voorzien. De carrosserie werd op een Ford 1 tons chassis gebouwd door de Fa Beekhoven te Zaandam. Heel druk was het niet en tot de Tweede Wereldoorlog zou het vervoer zeer bescheiden blijven.
Toen het bij een ongeval lang duurde eer een ambulance van De Boer ter plaatse was, besloot de GG&GD Zaandam in 1955 zelf een ongevallenwagen aan te schaffen. De eerste tien jaar werd deze bij De Boer gestald die de chauffeur leverde en het onderhoud verzorgde. Daarna kwam hij bij andere garages te staan. De verpleger van de GG&GD kwam op eigen kracht ter plaatse of werd opgehaald. In 1970 besloot de gemeente Zaandam om het ongevallenvervoer geheel zelf te gaan verzorgen. De ambulances stonden nu bij het eigen gebouw aan de Frans Halsstraat 29 en werden door eigen chauffeurs en verplegers bemand. Geleidelijk groeide het wagenpark. In 1981 verwierf de dienst de vergunning van Bergamin uit Krommenie en in 1984 werd de ziekenvervoersafdeling van de firma Erven de Boer overgenomen. De dienst verhuisde in 1996 naar een nieuw gebouw aan de rand van de stad, vlakbij het ziekenhuis ‘De Heel’. Op 1 april 1998 fuseerde de GGD Zaanstreek met ambulance Ruis en Boon uit Wormerveer tot de particuliere Ambulancedienst Zaanstreek Waterland (AZW) met als hoofdvestiging Purmerend, maar in Zaandam bleef de ambulancepost bestaan met hetzelfde wagenpark. AZW heeft echter maar kort bestaan en werd in het jaar 2000 overgenomen door het VZA te Amsterdam.
-
Bron: Gras, Th., Van ‘sieckevoerder’ tot ambulancedienst. De geschiedenis van het ziekenvervoer in de regio Amsterdam en omstreken.Grave, 2004.
1975 – De GGD doet uitsluitend spoedveervoer (ongevallen en hartpatiënten). Die diensten bestaan uit 2 parate dagdiensten, ’s avonds en ’s nachts, weekend 1 piketdienst, een 2de wordt vaak ad hoc geregeld op basis van vrije instroom.
Line up voor de garage aan de Frans Halsstraat medio 1975/76
met vlnr de Commer, de Z4 en Z5.
1982 – De diensten worden met de 2 Mercedes 250 W123 uitgevoerd, de Mercedes 230 W114 is hier al uit dienst maar nog niet verkocht. De Dodge doet dienst als reserve voertuig. Die diensten bestaan uit 2 parate dagdiensten, ’s avonds en ’s nachts, weekend 1 piketdienst, een 2de wordt vaak ad hoc geregeld op basis van vrije instroom. De DVG doet uitsluitend spoedvervoer in de Zaansteek.
foto: eigen foto Stephan Valk
Vlnr 956, 904, 954, 955 en 907. Na de overname van de Boer in 1984 en een uniformeringsronde werd de dienst uitgevoerd met deze 5 voertuigen. 3 dagdiensten, in de avond/nacht een 16 uurs dienst en een piketdienst en in de weekenden een 24 uursdienst op zaterdag en zondag en een piketdienst voor het hele weekend.